Enstemmig dom over nettsidene

Hva kunne være annerledes ved våre internettsider? Det spørsmålet stilte vi alle våre kunder og vinvenner for noen uker siden. Vi fikk mange svar og mange gode forslag. Men en ting var alle enige om.

Tommelen oppGodord

Flere forteller oss at de besøker sidene regelmessig, noe besøksstatistikken bekrefter til fulle. Veldig hyggelig er det også å få komplimenter av typen "fantastisk", "spennende", "informativ", "morsom" og "interessant". Sidene bedømmes også fra "en av de bättre" til "helt i toppen av importører i landet" og "så mye stoff man kan forvente av en vinagent, og litt til". Mange av besvarelsene inneholder konkrete forslag til forbedringer, men alle sammen er formidler samtidig, på ulike måter en positiv holdning.

Mange fortrinn

(...) Sikkert noen som vil ha ting annerledes. Personlig syntes jeg siden er ryddig - lett å finne frem på - og veldig informativ og spennende.
Helge Helgesen
KANAL 1 DRAMMEN


Jeg er veldig godt fornøyd med sidene deres, jeg synes spesielt det er gøy med konkurransen! Jeg har ikke helt vent meg til layoutet ennå, men det virker så langt greit å navigere...
Mvh Trygve Bjørnstad


(...) Dere har så mye stoff man kan forvente av en vinagent, og litt til. Dere har artige konkurranser, som dessuten gjør at vi husker på dere i ny og ne. Dere har -- ikke minst -- agenturet på mange gode viner. (...) Fortsett slik!
Med vennlig hilsen
Jan-Tore Egge


Så langt jeg har rukket å være inne på sidene er jeg fornøyd. Det er bra med informasjon og konkurransene er spennende. Jeg ser frem til å få tatt sidene ytterligere i bruk i fortsettelsen.
Berit Schau Solberg


Jag syns att er sida fungerar bra och är en av de bättre. Det finns alltid saker att förbättra. Kanske inte på sidan men som ni redan gör med att sända ut mail som har korta presentationer till siten. Mitt problem är att jag har  ganska mycket att göra så jag surfar inte för nöjes skull. Därför är det viktigt de mailerna som ni sänder med vad som sker på er site blir ännu mera säljande och intressanta för det är den som gör att jag besöker er. Jag skummar igenom mailerna. Kanske läser bara rubrikerna eller i bästa fall en eller två rader. Då jag har gått in och tittat på artiklarna eller produkterna har ni lyckas såld det åt mig via rubrik. Kanske använda er av mer journalistiska rubriker, layout på mailet,bilder?? Tävlingar är altid bra.
Niclas Karlsson


Jeg må bare si deres hjemmeside er blitt fantastisk nå...liker den godt som den er nå...
Sigrun Helga Løve Rud


Skriv gjerne i debattforumet
eller i
gjesteboka!

Av konkrete fortrinn nevnes informasjonsrike produktlister med god utskriftsfunksjon og presseomtalene, som krever pålogging med passord. Flere uttrykker begeistring for de mange artiklene med ulike vinklinger til vin, mat og mennesker, der det mest vinfaglige ligger i seksjonen "Vinland" og det mer underholdningspregede ligger i "Lesekroken". Det settes også stor pris på at man kan stille spørsmål til ekspertisen gjennom debattforumet. Dere har også vist å sette pris på konkurransene. Både i denne evalueringen og i selve konkurransesvarene blir de omtalt som morsomme, spennende og lærerike.

Ønskeliste

På ønskelisten finner vi en rekke ting vi er i ferd med å utvikle eller har planer om framover:

Oppslagsverk kommer. Vi ser for oss en grundig forbrukerguide med en ekstra "problemløser-vinkling".

Druetyper og vinområder har vi etterhvert en del stoff om under seksjonen "Vinland" og mer kommer etter hvert.

Artikler om vinmakerene har vi såvidt begynt å lage. Først ute var Gérard Duplessis i Chablis.

Produsentene kan man søke på i søketekstfeltet på siden "Produkter", men man må da være pålogget. I søkevinduet i høyre marg (på forsiden og alle undersidene) er det kun søking i artiklene. Dette skal vi gjøre tydeligere. Vi vil også legge ut en liste over produsentene og lenke inn til deres produkter derfra. Allerede nå kan du klikke på navnet til produsenten i detaljvisningen for produkter, og få opp dennes egne nettsider dersom de har.

Pålogging på forsiden istedet for på "Produkter".
Vi har flyttet feltene for pålogging til produkt- og prislister ut i høyre marg, slik at du nå kan logge deg på fra hvilken som helst side i vårt nettsted.
Vi har også gitt påloggingen "hukommelse", d.v.s at hvis du klikker på en lenke i vårt nyhetsbrev, som fører til produktsidene, vil du automatisk bli sendt videre til denne, etter å ha tastet inn ditt brukernavn og passord!

Smaksnotater fra oss er også ønsket. Har du passord vil du se at våre beskrivelser av vinene er basert på egen opplevelse og vurdering. I tillegg har vi lagt inn en rekke presseomtaler som du vil finne egen lenke til i produktvisningene, dersom den aktuelle vinen er omtalt i pressen. Vi jobber systematisk for å komme á jour med dette, og har allerede kommet ganske langt!

Lagringstid vil fremgå av feltet "Lagringstid til:" nederst til høyre i detaljvisningen for produkt. Skulle vi ikke ha rukket å fylle inn dette ennå for den vinen du søker på, så gi oss gjerne et hint på epost! (office@redwhite.no)

Flaskesymbolet  som kan opptre i produktlistene betyr ganske riktig "Midlertidig utilgjengelig / kommer evt. i ny årgang" slik det forklares i innledningen til produktsidene.

Kommer ikke

Enkelte av forslagene vil vi desverre ikke følge opp. Og det skyldes dels tekniske hindringer og dels ulik smak.

Lagerstatus kan man  finne på Vinmonopolets nettsider for de produktene som finnes i basis- eller tilleggslistene. Øvrige viner på bestillingsutvalget har Vectura en lagerstatus på. Ingen av de to respektive systemene kan eksportere oppdatert lagerstatus regelmessig og sømløst til andre systemer. Ei heller vårt. Men det kommer kanskje. Endel av de mest ekslusive vinene distribuerer vi også fra eget lager. Tidligere nevnte indikerer i våre lister at beholdningen for øyeblikket er tom. En forespørsel til enten Vinmonololet, Vectura eller oss, er nok løsningen hvis du vil være sikker på forhånd. Så får vi se hva den teknologiske utviklingen bringer...

Robert Parkers omtaler vil vi neppe komme til å knytte systematisk til våre produkter. Grunnen er ganske enkelt at vi har svært ulikt syn på hva som er god vin. For Parker kan det synes som om kraft og fylde er det eneste som duger. Finessen og elegansen vi setter stor pris på i burgundere og filigrante moselviner har han ikke mye godt å si om. Så kan man hevde at andre vinanmeldere er like subjektive. Og det er de kanskje. Men vi er langt mer enige med nesten alle de andre...

Reklame i bunnen/mindre scroll. Bannerene i høyre- og venstre marg regner vi som nyttig lenker og verktøy, ikke minst bruker vi dem mye selv. Derfor vil vi gjerne ha dem så høyt oppe som mulig. Artikkelingressene vil du kunne finne igjen under de respektive menyvalgene og i deres eventuelle underkategorier igjen. Dermed kan du alltid finne alt uten å scrolle/rulle særlig langt nedover på noen av sidene.

Mindre tekst og mer farger. Mørk bakgrunnsfarge kan være lekkert, men svekker lesbarheten, derfor beholder vi svart på hvitt. Vi jobber med å utvikle flere symboler/piktogrammer som forteller hva sidene inneholder, slik at vi kan redusere teksten noe i innledningen. Men det den ene betrakter som litt "tørr og kjedelig" avislayout synes andre er ryddig og oversiktlig. Samtidig er vi selvsagt mottakelige og glade for forslag i form av skisser eller gode beskrivelser av hvordan man tenker seg annen design og layout!

Annen layout og bilder i nyhetsbrevene.
Layoutmessige grep og bruk av bilder krever html-kode bak teksten. Det er mange som bruker epostprogrammer, ikke minst av typen webmail eller mobilpost, som omdanner all kode til ren tekst. Dermed vil alle bilder, lenker, fargebruk osv. bli omdannet til synlige html-koder og rote til teksten skikkelig. Derfor er våre nyhetsbrev litt enkle, men mest mulig ryddige og leselige for alle.

Tusen takk alle sammen, og fortsett gjerne å gi oss tilbakemeldinger og konstruktive innspill! Skriv gjerne i debattforumet eller i gjesteboka!

Hilsen oss i Red & White AS

Vi har trukket ut og sender vinbok til disse fem:

Nils Are Økland
Erik Vestby, Soria Moria
Erik Normann Warberg
Terje Løitegård
Jørn Witzøe, Smaalenene Hotel

Publisert: 30-06-2005 Av: Erik Wallentin